Translate

Δευτέρα 17 Δεκεμβρίου 2012

Συνομιλώντας με τον Zeljko Aleksic

Ο Ζeljko Αleksic είναι OMJ κριτής καναρινιών waterslagers. Είναι Γιουγκοσλάβος (Σέρβος) πατέρας 2 παιδιών  .Είναι κριτής που εκπαιδεύτηκε πάνω στην Ιταλική σχολή και κουλτουρα .
Είναι ιδιαίτερα φιλικός και ευγενής και από την πρώτη στιγμή που τον προσέγγισα για να έρθει στην Ελλάδα (σε αυτό το σημείο να ευχαριστήσω τον Παναγιώτη Παλάτο που μου έδωσε όλες τις λεπτομέρειες που χρειάζομαι για να πει το ναι και να μας τιμήσει με την παρουσία του.)

Προτίμησα αντί για συνέντευξη κλισέ να τον ρωτήσω διάφορα πράγματα για τα μαλινουά.Πράγματα που θα τον ρώταγε κάποιος ώστε να γίνει καλύτερος εκτροφέας από αυτό που είναι σήμερα.

Ξεκίνησα με την κλασσική ερώτηση που κάνουν οι Έλληνες σε αυτές τις περιπτώσεις.
Γιατί τα πουλιά του διαγωνισμού είχαν μικρές βαθμολογίες;
Η απάντηση του ήταν : Δε μπορώ να σου απαντήσω ,δε ξέρω .Εγώ βαθμολογώ αυτό που ακούω εκείνη τη στιγμή.Στο σπιτι σας μπορεί κάποιο πουλί που δεν κελάηδησε στον αγώνα να είναι υψηλόβαθμο αλλά χθες δεν ήταν. Ο αγώνας είναι αγώνας.
Αυτά τα πουλιά πιθανόν μετά από μερικές μέρες να είναι υψηλόβαθμα.Κανείς δε μπορεί να το ξέρει. Η κρίση είναι μια φωτογραφία

Μήπως ο καιρός (το κρύο) τα επηρέασε
Πολύ πιθανόν. Τα πουλιά από την υγρασία της ατμόσφαιρας αντιλαμβάνονται τις χαμηλες θερμοκρασίες. Ο χώρος που βρισκόμαστε δεν είναι και ιδιαίτερα ζεστός.
Δε μου έχει ξανατύχει κάτι παρόμοιο ώστε να μπορώ να το εξηγήσω

Διατροφή
Του ζήτησα να μου φτιάξει ένα πρόγραμμα διατροφής.Του είπα βέβαια και τις συνθήκες που έχουμε στην Ελλάδα (υψηλές θερμοκρασίες, αλλά και χαμηλές).
Μου χώρισε το κύκλο ζωής του πουλιού σε 4 κύκλους

α)Περίοδος προετοιμασίας αλλά και αναπαραγωγής
Ενισχυμένο μείγμα αναπαραγωγής ( για ευνοήτους λόγους ,δε θα αναφέρω μάρκες προιόντων. Δε θα ήθελα πάνω στο όνομα του κάποιοι να βγάζουν λεφτά) .
Αυγοτροφή , φρούτα ,λαχανικά ,βιταμίνες και ασβέστιο

β) περίοδος πτερόριας και μάθηση
Ελαφρύ μείγμα (spor - ligth) ή το μείγμα αναπαραγωγής αραιωμένο κατά 50% με καναρινόσπορο
Τέλος καλοκαιριού( Αύγουστος) τα πουλιά δε πρέπει να τρώνε σε καμία περίπτωση καναβούρι.Το καναβούρι κάνει τα πουλιά νευρικά και καλό είναι να το αποφεύγουμε στα μαλινουά εκτός αναπαραγωγικής περιόδου.
Επίσης λίγο πριν τελείωσει η πτερόρια πρέπει να σταματάμε και την αυγοτροφή

γ) εκπαίδευση
Ελαφρύ μείγμα χωρίς καναβούρι. Δε θεωρεί σωστό μείγμα 3 μόνων σπόρων που χρησιμοποιούν πολλοί εκτροφέις συνήθως
Το μείγμα πρέπει να έχει καναρινόσπορο σε μεγάλη ποσότητα αλλά και ρούψεν ( είναι ο πιο βασικός σπόρος στη διατροφή του μαλινουά και του χαρζ)

δ)rest time (μετά τους διαγωνισμούς πρίν την προετοιμασία)
βασικό μείγμα της ίδια εταιρίας

Τα μείγματα μας δεν πρέπει να έχουν pellets ή χρωματιστά μπισκότα


 Εκπαίδευση διδασκαλία

Ο Zeljko σε αυτό το κομμάτι μου είπε τα εξής:
Καλό είναι ο κάθε εκτροφέας να έχεις 2 δωμάτια για την εκτροφή του. Το ένα δωμάτιο είναι το βασικό birdrooom στο οποίο έχουμε τα ζευγάρια μας τις κλουβες μας και γενικά το βασικό κομμάτι της εκτροφής μας.
Στο δεύτερο δωμάτιο είναι ο χώρος που εκπαιδέυουμε τα πουλιά και είναι το δωμάτιο των δασκάλων μας.
Η μάθηση ξεκινά από τη φωλιά.Τα μικρά πουλιά ακούνε τον μπαμπά τους ,γιαυτό καλο είναι τα πουλιά που χρησιμοποιούμε για αναπαραγωγή να έχουν τις τέσσερις βασικες φωνες (klokkende ,bollende ,Rol και staltonen) .Oι υπόλοιπες φωνές είναι στο αίμα των πουλιών. ;Oλα τα μαλινουά κελαηδάνε τα φλάουτα , την knor την τζοκ δεν κελαηδάνε όμως όλα τις βασικές φωνές.Αυτές είναι στο αίμα τους αλλά ""κρύβονται"" .Πρέπει να τις ακούσουν.
Μου είπε :σκέψου ότι το μαλινουά είναι κόκκινο καναρίνι. Στο κόκκινο ο εκτροφέας βοηθά το πουλί να αναδείξει το κόκκινο χρώμα. Έτσι και εμείς αντιστοιχα πρέπει να βοηθήσουμε το μικρό μαλινουά να αναδείξει το ταλέντο του.Να βάλει από μέσα του νερό.
Έτσι λοιπόν οι δάσκαλοι είναι το Α και το Ω. Είναι τα πουλιά που υπενθυμίζουν το τραγούδι που διδάχτηκαν στη φωλιά.
Την 25η μέρα συνήθως ,αφού σιγουρευτούμε ότι τα πουλιά δεν έχουν την ανάγκη των γονιών τους για σίτιση τα συγκεντρώνουμε σε κλούβες (μπορούμε απο το χρώμα τους να ξεχωρίσουμε κατά 80% το φύλο τους.Συνήθως δε πέφτει έξω) και τα πηγαίνουμε στο δωμάτιο των δασκάλων όπου και κάνουν την πτερόρια τους.

περίπου στις 15 Οκτωβρη τοποθετεί τα πουλιά στα κλουβάκια τους μεμονομένα.Πάλι στο ίδιο δωμάτιο με τους δασκάλους. Φωτισμός φυσικός
Μετά από μία εβδομάδα βάζει χωρίσματα μεταξύ τους. Οι μικροί μαθητές δε βλέπονται μεταξύ τους.Φωτισμός φυσικός
Κάθε εβδομάδα μειώνει το φωτισμό του χώρου ώστε να φτάσουμε στο απόλυτο σκοτάδι 7-10 μέρες πριν το διαγωνισμό. Εκεί τα πουλιά πρέπει να τα ανοίγουμε μία 2 φορές για να τρώνε και συνήθως κάνουμε και τις πρόβες μας.


 Τutor -Δάσκαλος
Εδώ έχουμε παρεξηγήσει ή μάλλον πιο σωστά δε γνωρίζουμε ποιος είναι ο ρόλος του δασκάλου. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να δαπανούμε πολλοι εκτροφεις μεγάλα ποσά χωρίς αντίκρισμα.
Το πουλί δάσκαλος (tutor) θα πρέπει να είναι ένα πουλί που έχει όλες τις φωνές στο ρεπερτόριο του με δυνατά του σημεία το νερό και τη staltonen. Το πουλί πρέπει να έχει νερό 7-5-3 περίπου.Πουλιά με μεγάλυτερες βαθμολογίες στο νερό δεν κάνουν για δάσκαλοι.
Ο δάσκαλος πρέπει να είναι υγιείς και πρόθυμος στο κελάηδημα.Να έχει τσαμπουκά ένα πράγμα.
Πρέπει να τραγουδά αργά και καθαρά

Είναι κατά των μίμων. Καθως οι μίμοι θα χάσουν το νερό σύντομα.Ο δάσκαλος πρέπει να είναι συγγενικό πουλί (πουλί ίδιας γραμμής ) με τους μαθητές.

 Νεροφωνές
Είναι ένας κριτής αυστηρός στις νεροφωνές. Αν δε ακούσει νερό .Δε βαθμολογεί νερό. No water no points......Παύλα (του έμαθα και Ελληνικά )

Klokkende = Fluites + Water
Bollende = bellen + water
Roll = Βellrol + water

Moυ εξήγησε το εξής.Μου σχεδίασε ένα τρίγωνο και έδωσε το παραδειγμα της klokkende
Στη βάση του τριγώνου έγραψε στη μια γωνία water και στην άλλη γωνία Fluiten. Στην κορυφή του τριγώνου είπε ότι ειναι η θέση του αυτιού μας. ¨οσο πιο κοντά βρισκόμαστε στο νερό ακόυμε τη νεροφωνή. ¨οσο πιο κοντά καθόμαστε στο Φλαόυτο ακούμε φλάουτο.
Εδώ ξεκινάνε και οι παρεξηγήσεις και παρανοήσεις και η γκρίνια όλων των εκτροφέων. Πολλοί εκτροφείς πιστευουν ότι ακούνε νερό ,αλλά στην πραγματικότητα ακούνε φλάουτα ,bellen ή bellrol . Νομίζουν ότι τα πουλιά τους έχουν νερό αλλά δεν έχουν.

Ο Zeljko θέλει να ακούει από το πουλί αργά και καθάρα το νερό. No water παύλά .
Δε βαθμολογεί επίσης το νερο αν το πουλί λέει το νερο γρήγορα .Eπίσης δε βαθμολογεί τη νεροφωνή όταν το πουλί την ξεκινά και τη κόβει απότομα στην κατεύθυνση του φλάουτο ή της bellen


Σταλτονεν .Διακοπτόμενος μεταλλικός ήχος .Σαν να ακούμε το χτύπο ενος Γκογκ

Τζοκεν. Χτύπημα ξύλου. Μου χτύπαγε το χέρι στο θρανίο με ρυθμό. Όταν αυτός ο ήχος είναι ρολαριστός τότε έχουμε την Τζοκενρολ

Είναι λάτρης των αργών πουλιών. Του αρεσει το αργό τέμπο.
Τον ρώτησα πως μπορώ να κάνω τα καναρίνια μου να κελαηδάνε αργά.Και μου απάντησε ότι αυτό το πράγμα γίνεται μόνο με αίμα και σίγουρα δε γίνεται σε μία χρονιά. Πρέπει να ζευγαρώνω κάθε χρόνο το γρήγορο πουλί με αργό και κάθε χρόνο πάλι με αργό .Εώς ότι φτάσουμε στο τέμπο που μας ευχαριστεί

 Γεννετική

Κατόπιν πήγα στο κομμάτι της γεννετικής. Του έδειξα τη φίσσα από έναν γεννήτορα 117 βαθμών . Κατόπιν του είπα ότι οι γιοι αυτού του πουλιού πέρυσι δεν είχαν νερό.
Το πουλί με το οποίο διακρίθηκα είχε όλες τις φωνές και είναι εγγονάκι του αρχικού πουλιού. Του είπα ότι κράτησα ένα αρσενικό με γιο του αρχικού πουλιού και το ζευγάρωσα πέρσι με πουλί πολύ κοντινής συγγένειας με τη μαμά του.
Ο παππούς είχε 117 , ο μπαμπάς 69 , ο γιος 111 βαθμοί. Του είπα ότι έχω μπερδευτεί πραγματικά .Πουλιά που πέρσι δεν είχαν νερό φέτος μου δώσαν πουλιά με νερό. Το αδερφάκι του την μέρα του διαγωνισμού κελάηδησε μόνο κλοκ αλλά σήμερα στο τραπέζι μου είπες ότι λέει 5 bollende. Πως γίνεται;
¨Ολα γίνονται η απάντηση του.Θεωρώ ότι ο δάσκαλος έκανε σωστά τη δουλειά του

Κατόπιν μου εξήγησε πως πρέπει να ζευγαρώνω τα πουλιά μου στο εξής:
Μου είπε ότι πουλάκι αυτό που έχω είναι ένα καλό εργαλείο στα χέρια μου.Είναι ένα καλό πουλί για εκτροφή όχι όμως για δάσκαλος
Θα πρέπει να διαλέξω ένα καλό θηλυκό για του χρόνου.Την επόμενη χρονιά θα πρέπει να ζευγαρώσω αυτό το πουλί με την κόρη του. Την αμέσως επόμενη χρονιά το ίδιο πουλί πρέπει να το ζευγαρώσω με την εγγονή του. Και εκεί κλείνει το αίμα.Στοπ και πάλι από την αρχή.
Με αυτόν τον τρόπο δημιουργούμε ένα πουλί κατά 87% παρόμοιο με το αρχικό πουλί


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου